Svar: Hård mave pga modermælkserstatning
19. august 2010
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Tillykke med den lille pige :)
Det er meget normalt at børn får træg mave, når de får modermælkserstatning, det er faktisk ofte mere reglen end undtagelsen ...
Syrnede erstatninger er en mulighed, en anden er at skifte til et produkt med spaltede proteiner. Det kan være de specielle erstatninger Nutramigen eller Profylac, som købes på apoteket og som er specielt til børn med risiko for at udvikle allergi. De er meget dyre. I kunne derfor også forsøge med NAN HA som har delvist hydolycerede proteiner, den anbefales også til børn med tendens til træge maver og det kunne være en idé at forsøge dette.
Laktulose er det man normalt vil anbefale til så lille en pige som jeres datter og hun må få en del. Det vil være rigtig fint at give hende 1 ml. pr kg hun vejer og fordele dette, så hun får om morgenen og om aftenen, som I også forsøger. Det sker dog at børn trives bedre med at få det en gang dagligt, så det var også en mulighed i kunne forsøge, altså give hende hele dosis på en gang og se hvad der sker.
Ellers er I nødt til at tale med lægen om, hvorvidt man vil udskrive et andet produkt til jeres datter. Man kan få det som hedder Movicol Junior, som bruges på børneafdelingerne. Det er dog receptpligtigt og kan derfor ikke gives uden at lægen ordinerer det.
Så i første omgang, så prøve med NAN HA for at se om det giver en ændring og skift erstatning ved at udskifte en flaske af gangen. Det vil sige at hvis hun får 6 flasker dagligt lige nu med syrnet mme, så giver I hende 5 flasker syrnet og 1 NAN HA, næste dag får hun 4 flasker syrnet og 2 flasker NAN HA og sådan fortsætter I til maven forhåbentlig fungerer.
I skal naturligvis også sikre jer at det er maven der volder hende problemer. Hvordan ser hendes afføring ud og hvor tit har hun afføring? Det giver et meget godt billede af hvorvidt det er maven det er galt med (og I skal her være opmærksomme på at afføringen på NAN HA godt kan blive mere grøn - og det er normalt - bare så I ved det, hvis I skifter over).
Men børn kan godt trække sig sammen eller blive 'flitsbue-agtige' og se ud som om at de har ondt i maven, men hvor de i stedet f.eks. har ondt i skulderen eller i nakken. Nogle børn bliver fortrakt i skulder eller nakke under fødslen eller fordi de ligger ensidigt belastet efterfølgende og hvis hun har ondt i nakken, så kan det give smerter og ekstra meget gråd. Så I skal også tjekke at smerterne ikke skyldes noget andet end maven ... Også dette kan I tale med lægen om :)
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske